We vertalen onze differentiatie-aanpak in een sporenwerking. Met ons sporenbeleid proberen wij elke leerling de nodige en juiste ondersteuning te bieden die hij/zij nodig heeft in zijn/haar leerproces.
Daarom organiseren wij ons beleid op een zinvolle manier:
- Dezelfde spoorwerking in elk leerjaar
- Verplicht voor het leergebied wiskunde, spelling en Frans. Ook mogelijk in andere leergebied(onderdel)en.
- Leerlijn in sporenkeuze: vanaf het derde leerjaar kiezen de leerlingen zelfstandig hun spoor. De leerkracht kan nog steeds ingrijpen wanneer een leerling zich systematisch verkeerd inschat.
- in L1 en L2 gebeurt de groepsindeling na observaties en evaluaties
- opbouw start al in de kleuterklas
Drie-, vier- of vijfsporenbeleid?
- Basis: we verwachten een driesporenbeleid in elke (kleuter)klas
- Uitbreiding: vanaf de eerste volle week van oktober starten we in het lager met een vierde spoor, namelijk spoor vier. Leerlingen die in de dolfijnenklas zitten, komen sowieso terecht in dit spoor voor wiskunde en/of taal.
- Indien noodzakelijk volgt een leerling een ander curriculum, dit wordt een vierde of vijfde spoor, namelijk spoor nul.
De concrete uitwerking van het sporenbeleid wordt door de klasleraar tijdens de infoavond uitgelegd. Ook nadien kan u bij de klasleraar van uw kind of bij het zorgteam terecht voor meer info of opmerkingen.
Keer terug naar differentiatie.