Waarom met de fiets naar school komen?

  • Het is vaker droog weer dan nat! Geloof je ons niet? Check het fietsdagboek van Frank Deboosere! Hij reed een heel jaar met de fiets naar het werk en kwam tot de vaststelling dat het 92,5% van de tijd droog was. Het excuus ‘regen’ mag ons dus niet tegenhouden!

  • Gezonde dagelijkse lichaamsbeweging. Niet enkel goed voor de fysieke gezondheid, maar ook mentaal geeft het een boost. Bewegen in openlucht zorgt voor een uitlaatklep na een ochtendrush of drukke werkdag.

  • Zo kweken we geen achterbankkinderen. Kinderen doen verkeerservaring op als ze zelf mee steppen of (loop)fietsen. Zelfs vanop een fietsstoeltje of vanuit een fietskar/-bak leren ze al onbewust het verkeer beter kennen.

  • We trainen kinderen hun zelfstandigheid door zelf actief (mee) naar school te fietsen.

Er zijn veel verschillende manieren waarop je je kind met de fiets naar school kan vervoeren. Afhankelijk van je situatie kan je kiezen voor een fietsstoeltje, fietskar of bakfiets. Hieronder sommen we enkele kenmerken op.

Helm op, fluo top!

In de donkerste periode van het schooljaar moedigen wij al onze leerlingen extra aan om zichtbaarder te zijn in het verkeer door onder andere het dragen van een fluohesje. Het dragen van een helm moedigen wij bij al onze fietsers, steppers en skaters aan.

Door onze jaarlijkse actie ‘Helm op, fluo top!’ belonen wij leerlingen voor het dragen van een fluohesje en een helm. Deze actie start na de herfstvakantie en eindigt de dag voor de krokusvakantie. Onze hele school doet hier aan mee. De kleuters verzamelen stickers op een stickerkaart en klasposter, onze leerlingen van het lager doen hetzelfde maar op een digitale manier.

Fietsen veilig parkeren

Zowel de kleuters als de leerlingen van het lager kunnen hun fietsen achter een gesloten poort en onder een afdak parkeren. De speelplaats van het lager bevat een ruime overdekte fietsenstalling.
Op het einde van een schooldag mogen de fietsers als eerste vertrekken. Ze hebben de keuze om ook langs de ijzeren poort op de weide de school te verlaten. Op die manier hoeven ze geen voetgangers te kruisen die wachten op de parking. Het stukje tussen de fietsenstalling en deze poort is verhard.

Toekomstdromen:

  • degelijke fietsenstalling voor de steps en (loop)fietsjes van onze kleuters
  • fietsenparking voor ouders, zowel geschikt voor gewone fietsen als voor bakfietsen en fietskarren

Fietsbrevetten

Onze school doet dit schooljaar mee aan twee fietsbrevetten:

LOOPFIETSbrevet

Op het einde van de tweede kleuterklas kunnen onze kleuters een loopfietsbrevet halen. Al vanaf de peuterklas trainen ze de volgende fietsvaardigheden:

kijken, perifeer zicht: de kleuter draait het hoofd voldoende naar links en rechts om te kunnen zien wat er zich aan beide kanten afspeelt. Belangrijk om te leren oversteken.

horen, geluiden lokaliseren: de kleuters kunnen zich geblinddoekt verplaatsen naar de plaats waar een geluid vandaan komt. Belangrijk om te leren inschatten van welke kant er verkeer aankomt.

evenwichtsbehoud: evenwicht kunnen houden is de belangrijkste vaardigheid die je moet verwerven om te leren fietsen.

– Tijdens het loopfietsparcours testen we ook de stuurvaardigheid van het kind:

  • Opstappen en vertrekken
  • Rechtdoor rijden tussen een smalle strook
  • Benen omhoog zwaaien en evenwicht behouden
  • Over een turnmat rijden
  • Slalommen
  • Stoppen

Oefen deze vaardigheden zeker ook thuis verder in!

fietsbrevet GOUD

Op het einde van het zesde leerjaar kunnen onze leerlingen hun fietsbrevet goud halen. Leerlingen die het brevet halen, hebben de volgende vijf vaardigheden goed onder de knie:

Rechts op de rijbaan fietsen
Rechts afslaan
Links afslaan (zonder voorsorteren)
Langs een hindernis fietsen
Voorrang verlenen

Het Grote Fietsexamen vormt het sluitstuk van de leerlijn ‘fietsen’ in het basisonderwijs. Hiermee testen we of onze zesdeklassers klaar zijn om veilig en zelfstandig in het verkeer te fietsen. Dit fietsexamen wordt dus in het echte verkeer afgenomen. Het is een meerwaarde als ze dit ook buiten de school meermaals kunnen oefenen.

Wekelijks wordt voor het lager op donderdag en voor de kleuters op vrijdag onze speelplaats een hele namiddag gereserveerd om deze fietsvaardigheden in te oefenen op een veilige plaats. Bekijk via onze kalender wanneer uw kind zijn/haar fiets dient mee te brengen. Interesse om onze leraren tijdens deze fietslessen een handje te helpen? Geef ons dan een seintje via elisa.buydens@sint-jan.be of via Classdojo!

Balleistraat = fietsstraat

De Balleistraat is tussen het kruispunt met de Potaardestraat tot na de splitsing met de Aarhulst een fietsstraat.

Een fietsstraat is ingericht als een fietsroute en is herkenbaar aan het groot fietspictogram dat je zowel op de verkeersborden als op het wegdek terugvindt.

Op de fietsstraat is de snelheid beperkt tot 30 km/uur. Motorvoertuigen hebben toegang tot fietsstraten maar mogen de fietsers NIET inhalen, ze moeten er dus
steeds achter blijven.

Tips voor ouders

  • Kleuterfietsen
    Ik merk dat bijna alle kinderen van zijn klas kunnen fietsen met trappers. Maar ik heb geen idee hoe ik hem dat zelf kan leren. Een stok aan de fiets binden en er achter lopen tot hij het kan?
    Vind hier alle info.

  • Waar moet ik op letten bij de aankoop van een kinderfiets?
    Via deze link vind je tips waarmee je rekening kan houden als je een kinderfiets met trappers koopt. Hier vind je meer info waarmee je best rekening houdt bij het aankopen van een loopfiets.

  • Van de basisschool naar het middelbaar
    In het secundair onderwijs leggen vele tieners het traject naar school alleen af, zonder begeleiding van een volwassene. De afstand naar school is vaak langer dan in de lagere school. Daarbij komt ook dat de verplaatsingen van schoolgaande kinderen steeds op piekuren gebeuren. De verkeerssituaties zijn daardoor complexer. Of misschien fietst je kind met vrienden naar school? Hier geeft VSV enkele tips om je kind zo goed mogelijk voor te bereiden op de fietsverplaatsing naar het middelbaar.