december 2019

NIEUWSBRIEF DECEMBER 2019

 

 

ADVENT, HOOP¨VOL UITKIJKEN

Hoopvol uitkijken naar Kerstmis

zoals zwangere ouders

naar de geboorte van hun kind.

 

Hoop is als

een duimpje

een vinger

een handpalm klein,

maar met zorg

gedragen en gewiegd

als levend verlangen groot.

 

 

Vier handen op één buik

om durf, moed, geloof en vertrouwen

te geven

dat hoop leven doet,

dat hoop leven wordt.

 

Zolang er hoop is, is er leven

zolang er leven is, is er hoop,

handenvol hoop.

 

 Kathleen Boedt Leeftocht December 2019

 

OUDERRAAD: KERSTHAPPENING.

 

  • VRIJDAG 13 december 2019
  • op onze SCHOOL
  • MOVIETIMEvoor de kinderen (inschrijvingen zijn vandaag afgesloten)
  • Start om 17.00 uur
  • Gezellig samenzijnmet een hapje en een drankje
  • Vanaf 15.25 uur


WOENSDAG 4 DECEMBER LOKALE VERLOFDAG !

 

Directie en schoolteam

 

 

 

GEZONDHEIDSBELEID.

SCHERMTIJD

Peuters, kleuters, kinderen en hun (teken)filmpjes … Ze werken soms als magneten op elkaar. Met als resultaat: kinderen die te veel stilzitten, te weinig bewegen

De nieuwe WHO (World Health Organisation)-aanbevelingen willen jonge kinderen aanzetten om meer te bewegen en minder naar schermen te kijken. Het is wetenschappelijk aangetoond dat je het risico op obesitas en slaapproblemen op latere leeftijd gerelateerd is aan de schermtijd. WHO wil kinderen jonger dan 2 jaar het liefst helemaal niet voor een scherm zien, en kinderen tussen 2 en 5 jaar maximaal één uur per dag.  En wat met beeldschermactiviteiten voor kinderen en jongeren tussen 6 en 17 jaar? In de ideale wereld is dat maximaal 2 uur per dag tablet, pc, tv, … in de vrije tijd. 

Minder schermtijd, meer bewegen 

Het Vlaams instituut Gezond Leven  juicht de aanbevelingen toe, maar begrijpt ook de moeilijkheid. Want als ouder is het niet evident om kinderen helemaal géén televisie of andere schermen te laten kijken. Het is vooral belangrijk om schermtijd zoveel mogelijk te beperken. En om dit te laten slagen, is het belangrijk om de schermtijd te plannen en vooraf goede afspraken hierover te maken met je kind.

Wat met het ‘blauw’ licht van de schermen?

Blauw licht verstoort ons bioritme. Door de korte golflengte van de lichtstralen – vanaf 400 nanometer (nm) – prikkelt het de fotoreceptoren en stimuleert zo de pupilreflex. Daardoor vertraagt de productie van melatonine – een hormoon dat ons moe maakt. Vooral wie gevoelig is voor licht, valt dan moeilijker in slaap. Vermijd dus liever schermtijd vlak voor het slapengaan.

Toch zitten? Las beweegpauzes in! 

Wat je moet trachten te vermijden is dat je kind urenlang stilzit. Betekent dit dat je spruit zijn favoriete tekenfilmpje best links laat liggen? Zeker niet. Onderbreek het zitten regelmatig en las geregeld ‘beweegpauzes’ in. Laat je kind spelen, puzzelen, zingen, dansen … Dat compenseert de schermtijd (als die er dan toch is).

Zitten zonder schermen

Zittende activiteiten zijn uiteraard niet sowieso slecht voor kinderen. Maar je kan ook kiezen voor activiteiten waar geen schermen bij aan te pas komen. Zoals samen lezen, verhaaltjes vertellen, knutselen … Leuk en goed voor de ontwikkeling van kinderen.

Ook hier geldt: jong geleerd is oud gedaan. Als je spruit de aanbevelingen volgt, is dat goed voor zijn of haar motorische en cognitieve ontwikkeling.  

Bron: gezond leven

 

Liesbeth Van Leuven  

Artikel maakt deel uit van de volgende categories
Nieuwsbrief