november 2019

NOVEMBER 2019

HELM OP FLUO TOP

Het is weer zover: de donkerste periode van het jaar breekt aan. Voor de veiligheid van onze kinderen doen we mee met de actie ‘helm op, fluo top’. Het is belangrijk om er een gewoonte van te maken om de fluo hesjes steeds aan te doen. Als klassen op uitstap gaan, zal er streng toegezien worden op het dragen van een hesje. Bij een verplaatsing met de fiets is een helm noodzakelijk. Wij weten dat we op jullie medewerking kunnen rekenen en danken jullie daarvoor.
 

DATA PEDAGOGISCHE STUDIEDAGEN

Woensdag 27 november 2019.

Woensdag 6 mei 2020.

Op deze 2 voormiddagen volgen alle leraars een navorming, de leerlingen hebben vrijaf. Er wordt opvang voorzien.

 

VERLOREN VOORWERPEN

De verloren voorwerpen vinden jullie op 2 plaatsen:

  • Onder het afdak op een tafel en aan de afsluiting (aan de toiletten)
  • In het zaaltje waar de opvang doorgaat

We houden alles bij tot en met 8 november 2019. Daarna wordt de kledij naar een inzamelpunt gebracht, de plastiek doosjes naar het containerpark.

Gelieve alles zo veel mogelijk te naamtekenen. Heel wat kinderen weten niet of iets van hen is of niet.

 

LEGE BATTERIJEN: INZAMELACTIE BEBAT

Op onze school zamelen we al vele jaren batterijen in. 4 kg batterijen kunnen we omruilen voor een waardebon van 1 euro. Hiermee kunnen we verschillende materialen aankopen. We gebruikten de laatste waardebonnen voor de aankoop van rode ballen voor de turnles en een Bebot robot voor de 3de kleuterklas.

In november is er een speciale actie: voor 4 kg batterijen krijgen we 2 euro!

Breng je lege batterijen naar school. Hoe meer batterijen, hoe beter voor het milieu. En jullie kinderen varen er wel bij.

 

 

 

GEZONDHEIDSBELEID.

 

Je energie op pijl houden met gezonde tussendoortjes

In tegenstelling tot de hoofdmaaltijden, is een tussendoortje geen must. Kinderen eten wel best een tussendoortje wanneer ze van school komen. Het tussendoortje in de voormiddag is bij kleine kinderen vaak ook aangewezen om hun batterijen opnieuw op te laden. Dit kan ook nodig zijn wanneer het ontbijt heel vroeg wordt genomen, of bij kleine eters.

 

Iedereen weet dat fruit een gezonde keuze is als tussendoortje: ze zitten boordevol vitamines, bevatten gezonde vezels en een beperkte hoeveelheid suiker om de nodige energie te geven. En er is keuze te over. Eco-tip: kies voor seizoensfruit van bij ons!

 

Ook groenten vrolijken je gezonde tussendoortje op. Bijvoorbeeld rauwkost of soep.

Een handje noten stilt de honger snel. Geef de voorkeur aan de natuurlijke variant.

 

Kies je voor een tussendoortje op basis van melk of voor een sojaproduct? Let dan op met suiker. En ja, ook gedroogde vruchten, siroop, honing en agavesiroop vallen onder de ‘extra suikers’. Probeer de inname daarvan te beperken. Extra smaak toevoegen? Strooi wat noten, vers fruit, pitten of zaden door de yoghurt.

 

Verrassend misschien: ook een volkorenboterham met hartig beleg is een geknipt tussendoortje.

Ook al volgde je de tips hierboven op, het blijft nog altijd een extraatje. Beperk de portie dus.

 

Liesbeth Van Huffel

Bron: Vlaams instituut gezond leven

Artikel maakt deel uit van de volgende categories
Nieuwsbrief